Fanakofte - med en vri


Nå kan jeg presentere en ny kofte, denne gangen en fanakofte. Fikk bestilling på denne tidlig i år, etter at hun ble fristet av setesdalkoften min. Jeg tar jo egentlig ikke på meg slike store bestillinger, men denne ble et unntak til en snill og hjelpsom kollega.


Eier ønsket den tettsittende, med ekstra lengde og fasong i midjen. Koften er strikket i størrelse xs. Hadde mange prøvinger underveis for å sjekke om alt stemte. Kofte med felling i midjen er da ikke vanlig, men jeg syns resultatet ble bra. Fasongen i midjen kommer godt frem på bildet over. Etter inspirasjon fra bloggen Strikkepiken, ble det vrangbord i stedet for rutemønsteret i nederkant. Ta en titt på fanakoften med rundfelling, den er helt nydelig. Strikkepiken har også designet sin helt egen fanatrøye, den er verdt en titt syns jeg :)


Koften er strikket med sisu-garn på p 2,5 og 3.


Fargene har mottaker selv valgt. Syns det var et godt valg, med gode kontraster som fremhever mønsteret.


Baksiden må også få litt oppmerksomhet;)
Det var mye arbeid med denne koften, da jeg måtte finne ut en del av mønsteret selv. Det ble flere opprekkinger fra midjen og opp til mønsterborden (grunnet dårlig hoderegning...). Når strikkingen var unnagjort, var det montering. Er så heldig å ha en mamma som tok en del av monteringsarbeidet for meg!

Må si meg fornøyd med resultatet:) Den passet heldigvis som støpt til mottaker. Håper hun vil ha glede av denne i kulden fremover.

Etiketter , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

28 Responses to Fanakofte - med en vri

  1. Den ble lekker!! :) Jeg har en på min ønskeliste, de er så flotte... :)
    Ha en fin kveld videre.
    Klem, Kristin

    SvarSlett
  2. Nydelig. Jeg har alltid ønsket meg en fana selv. Har begynt på flere, men de har alltid endt opp som UFOer. Likte veldig godt varianten din uten rutemønster nederst.

    SvarSlett
  3. Kofta blei kjempefin! Stilig med form på plagget. Forstår det er mykje arbeid.

    SvarSlett
  4. Hjelpemeg! Kofte på pinner nr 2,5! Lett å skjønne at dette var mye arbeid. Jeg er imponert så det holder.
    Men den ble knallfin og vil nok glede mottakeren i mange år.

    Nå unner jeg deg et raskere prosjekt. Ha ei fin høstuke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Den ble riktig bra :) Et vakkert stykke arbeid, og tommel opp for gjevn fin strikking! Må si meg enig i at fargevalget ble kjempefint, store kontraster er viktig for å få fram slike tradisjonelle mønstre. Slike stripemønstre kan jo relativt enkelt svinges inn på. Jeg liker at koftene blir mer tettsittende i fasongen :)

    Neste gang tar du deg vel av monteringa også selv? :)

    Så fryktelig stas å bli linka til da! :D *stolt* :)

    SvarSlett
  6. Den ble riktig bra :) Et vakkert stykke arbeid, og tommel opp for gjevn fin strikking! Må si meg enig i at fargevalget ble kjempefint, store kontraster er viktig for å få fram slike tradisjonelle mønstre. Slike stripemønstre kan jo relativt enkelt svinges inn på. Jeg liker at koftene blir mer tettsittende i fasongen :)

    Neste gang tar du deg vel av monteringa også selv? :)

    Så fryktelig stas å bli linka til da! :D *stolt* :)

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Nå skulle det ikke bli 3 eksemplarer av den kommentaren... Håper du kan fikse det :) Jeg har delt kofta di på fjesboka :)

    SvarSlett
  9. Så flott den ble! Her ligger det mye arbeid bak :) Heldig kollega som får denne :D

    SvarSlett
  10. Dette var nytt Birgitte, jeg har aldri sett ei innsvinga kofte før, men det ser flott ut! Nydelige farger, og som alltid fra deg: nydelig arbeid:)

    SvarSlett
  11. Den ble kjempefin, men sannelig litt av et arbeid dette!
    Heldige kollega;)
    Nyt oktober videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  12. Flott arbeid! Kjempefine fargar ho hadde valgt:)

    SvarSlett
  13. Litt av en bestilling å ta på seg! Men en helt nydelig fanakofte. Fargene var kjempefine, synes jeg.

    SvarSlett
  14. Nydelig kofte du har strikket! Happy Knitting!

    SvarSlett
  15. Så herlig kofte. Tenk om jeg kunne strikke og få til slike vakre saker selv :) Nydelig var den hvertfall :)

    SvarSlett
  16. Kjempefin!
    Så flink du er : )

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  17. Takk for kommentar i bloggen min!
    Nydelig kofte! Kunne ønske jeg hadde evnen og tålmodighet til å strikke slike, også på bestilling! Imponerende!

    SvarSlett
  18. Nydelig Fanakofte. Litt av et arbeid på bestilling. Stolt kan du være

    SvarSlett
  19. Hei! :) Den var råfin! Når du skriver at du har strikket i XS, hvilke mål er da brukt? Du har ikke lyst å dele hele oppskriften med meg? :) Har ei venninne som blir 30 år og som falt helt for denne modellen din! :)

    Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg har strikket denne etter mønster fra klassikerheftet til Sandnes garn. Strikket etter str xs som stod i heftet. Innsvingen i midjen er felling/øking på hver side av to maskemarkører i sidene.

      Slett
    2. Klassikerheftet og da oppskriften på Fanakofta? Har du noen tips på oppskrift der det fremkommer hvordan jeg best får til innsvingen? :)

      Slett
    3. Oppskriften på fanakoften fant jeg i det heftet ja:) Jeg har strikket så lite gensere, så jeg kan ikke anbefale noen oppskrift, men jeg kan forklare hva jeg gjorde. Jeg satt en maskemarkør i hver side av plagget. Strikket til 3 masker før maskemarkør, 2rsm, 2 r, 2rsm. Dette gjentas ved neste maskemarkør. Jeg felte slik hver fjerde omgang. Prøvde plagget på mottaker og sluttet med fellingen når den nådde smaleste delen av midjen. Begynte så å øke på hver side av maskemarkørene. Strikk til 1 maske gjenstår før maskemarkør, øk 1 maske, 2 r, øk 1 maske. Gjenta ved neste maskemarkør. Slik økte jeg på hver fjerde omgang til jeg hadde riktig maskeantall:)

      Slett
    4. Takk for gode tips! :) Mye garn brukte du? Like mye som i oppskriften?

      Slett
    5. Og la du opp masker tilsvarende str. XS i oppskriften selv om du strikket vrangbord?

      Slett
    6. Jeg husker ikke helt, men tipper på at det gikk med ca 400 gram garn. Jeg la opp mindre masker og økte ut til riktig antall når jeg startet på glattstrikkingen.

      Slett
  20. Husker du hvor mange masker du la opp? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ca 10-15 masker mindre enn det som står kanskje. Jeg husker ikke...

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer:)
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Da er det bare å skrive inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Birgittes Forglemmegei. Template by My Moiety.